concepting, accountmanagement, interactie ontwerp,  visual ontwerp

concepting, accountmanagement, interactie ontwerp,  visual ontwerp

De modernisering van een cursusopleider

De modernisering van een cursusopleider

Een bijdrage leveren aan de energietransitie

De VerkeersAcademie is in Nederland hét instituut op het gebied van lesaanbod voor rijinstructeurs. Waar het nog aan onbrak was een gedegen manier om cursisten te bedienen via de website. De vraag van de klant luidde als volgt; ontwerp een nieuwe website waarbij cursisten zich makkelijk kunnen inschrijven en koppel deze site aan onze cursistenadministratiesoftware.

De VerkeersAcademie is in Nederland hét instituut op het gebied van lesaanbod voor rijinstructeurs. Waar het nog aan onbrak was een gedegen manier om cursisten te servicen via de website. De vraag van dat klant luidde als volgt; ontwerp een nieuwe website waarbij cursisten zich makkelijk kunnen laten inschrijven en koppel deze site aan onze cursistenadministratiesoftware.

De VerkeersAcademie is in Nederland hét instituut op het gebied van lesaanbod voor rijinstructeurs. Waar het nog aan onbrak was een gedegen manier om cursisten te bedienen via de website. De vraag van de klant luidde als volgt; ontwerp een nieuwe website waarbij cursisten zich makkelijk kunnen inschrijven en koppel deze site aan onze cursistenadministratiesoftware.

va-mockup-large

De uitdaging

De uitdaging

De huidige site was gedateerd. Daarnaast was de website niet geschikt voor het direct inschrijven van cursisten, het tonen van een actuele planning en het tonen van beschikbaarheid van de opleidingen. Potentiële cursisten konden contact opnemen via de telefoon of via het algemene e-mailadres. Vanuit de organisatie ontstond de behoefte om de website aan het nieuwe back-office systeem te koppelen. De Verkeersacademie was uitgekomen bij het softwarepakket Coachview. Dat is een cursusadministratiesoftware met de mogelijkheid om cursusdata via een API of SOAP protocol te koppelen en presenteren op websites.

Bij het maken van een nieuwe website ontstond de kans om de website efficiënter, doelgerichter en commerciëler te gaan inrichten. 

De huidige site was gedateerd, niet geschikt voor het direct inschrijven van cursisten, het tonen van een actuele planning en de beschikbaarheid van de opleidingen. Potentiele cursisten konden contact opnemen via de telefoon of via het algemene e-mailadres. Vanuit de organisatie ontstond de behoefte om de website aan het nieuwe back-office systeem te koppelen. De Verkeersacademie was uitgekomen bij het softwarepakket Coachview. Dat is een cursusadministratiesoftware met de mogelijkheid om cursusdata via een API of SOAP protocol te koppelen en presenteren op websites.

Bij het maken van een nieuwe website ontstond de kans om de website efficienter, doelgerichter en commercieler te gaan in richten. 

va-before

Voorbeeld oude website

va-before 2

Het proces

Allereerst de wensen, uitdagingen en mogelijkheden inventariseren. Deze zijn tot stand gekomen door een aantal ontdeksessies en door goed contact te houden met de klant. 

  1. Wat zijn de wensen voor de website uit het oogpunt van de klant? Wat vinden ze wel of niet mooi, wie zijn hun concurenten en zijn er nog concrete ambities?
  2. De back-office van de origanisatie, hoe gaan ze te werk en waar lopen ze tegen aan?
  3. Geef ons eens een kijkje in het hoofd van jullie cursisten?
    Wie zijn ze, waar komen ze vandaan, welke apparaten gebruiken ze en in welke context worden deze gebruikt?
  4. Zijn er marketingdoelstellingen? Welke kanalen willen ze inzetten en is dit van invloed op de website?

Eisen & Wensen

Een greep uit een aantal eisen & wensen:

  1. De website faciliteert in een semi-automatisch inschrijfprocedure.
  2. Aanmelding van meerdere cursisten per aanvraag moet mogelijk zijn.
  3. Het inschrijfformulier moet automatisch contextuele opleidingsinformatie doorsturen.

  4. De website dient (op termijn) goed vindbaar te zijn via zoekmachines.
  5. De website toont actuele cursusdata.
  6. Conversie van de website moet worden verhoogd t.o.v. de huidige website (geen contreet percentage genoemd).

Technische analyse

Het developmentteam is aan de slag gegaan met de technische analyse voor het gebruik van het softwarepakket Coachview. Dit kan van invloed zijn op het ontwerp, misschien zijn er limitaties in het systeem waar rekening mee moet worden gehouden. 

Afstemming SEO

Ook qua SEO is er afstemming en advies gezocht bij een specialist. Zo kon er tijdens het ontwerpproces rekening worden gehouden met doelstellingen, best practices en wensen vanuit vindbaarheid. De indeling van een website kan namelijk van invloed zijn op de SEO ranking. Het is daarom belangrijk om tijdens het ontwerp rekening te houden met relevante zoektermen.

Doelgroep

Hoe spreken we de doelgroep aan? Die vraag stelde we de VerkeersAcademie. Naar aanleiding van deze vraag zijn er interviews afgenomen met verschillende ex-cursisten. Daar zijn herkenbare testimonials uit voortgekomen die verschillede bezoekers moet aanspreken. Deze testimonials zijn te lezen op de website en worden ook doorgevoerd in andere middelen.

Lees hier een aantal stories:

Het verhaal van Willeke 

Het verhaal van Hans 

va-doelgroep-large

Designaanpak

  1. Concepting / schetswerk (low fidelity)
  2. Sitemap en wireframes (high fidelity)
  3. Prototype
  4. Feedback verwerking
  5. Visual design + doelgroep feedback
  6. Designiteraties
va-ia flow

Wireframes

Het doel van de wireframes was om een verduidelijking te geven aan de klant over de navigatie, inhoud en structuur van de website.  Dit werd vervolgens doorvertaald in een prototype met als doel te controleren of de website voldoet aan de verwachtingen en logisch in elkaar steekt.

va-wireframes-large
va-wireframes desktop-large

Visual design & A/B testing

Na het afstemmen van de wireframes is er een doorvertaling gemaakt naar twee verschillende vormtalen. Optie A: modern met ruime opzet en minder traditioneel. Optie B: traditioneler maar toch up-to-date.  

De meningen waren verdeeld, de A/B test gaf geen doorslaggevend resultaat in voorkeur. Wel gaf de feedback op de ontwerpen extra inzicht in de testgebruikers en hun verwachtingen. Op basis van deze inzichten en klantvoorkeur de keuze gemaakt voor optie B. Deze optie was meer navigatiegericht en gaf een duidelijkere eerste indruk wat de VerkeersAcademie te bieden heeft.

va-test-a
va-test-b

Het eindresultaat

 

  • Succesvolle koppeling  met back-office.
  • Meer dan 30% conversiestijging via de webite.
  • Tevreden klanten en cursisten.
  • De tevredenheid van de VerkeersAcademie resulteerde in meer werk en zeggenschap over strategische keuzes.
va-design mobile
va-design desktop